Uw privacy ContactNieuwsbrief

|

12 februari 2019

Nieuw: de Hulpkaart!

De Hulpkaart is een nieuw ontwikkeld instrument en afgeleid van de Crisiskaart. Anders dan de Crisiskaart is de Hulpkaart bestemd voor een bredere groep mensen met onbegrepen gedrag. Zoals mensen met dementie of een licht verstandelijke beperking. Wat ook anders is, is dat de Hulpkaart opgesteld kan worden met een begeleider of behandelaar. Mensen hoeven niet doorverwezen te worden naar een (onbekende) consulent.

 

Aanvullend aanbod

Sommige mensen met pschische problemen of een psychiatrische achtergrond zullen hierdoor ook eerder een Hulpkaart dan een Crisiskaart maken. De Hulpkaart is een mooi aanvullend aanbod op de Crisiskaart, die juist met een onafhankelijke ervaringswerker wordt opgesteld en zich meer op het herstelproces richt. Met de Hulpkaart erbij kunnen mensen kiezen voor een aanpak en middel die het beste bij hen past.

 

Hulpkaart biedt handelingsperspectief

Gebruikers leggen op de Hulpkaart vast hoe anderen het best met hen kunnen omgaan, wanneer ze zelf de controle even kwijt zijn. Bijvoorbeeld door dingen te herhalen of iemand even tot zichzelf te laten komen. Ook staat er een telefoonnummer op van iemand die de persoon vertrouwt en kan helpen. Zo weet iedereen die de Hulpkaart leest wat hij kan doen, zonder dat de situatie uit de hand loopt. 

 

Zelf bepalen wat erop staat

Houders van de Hulpkaart bepalen zelf wat erop komt te staan. Een begeleider, behandelaar of onafhankelijk consulent kunnen hierbij helpen. Sommige mensen kunnen iets hebben aan een Hulpkaart, maar willen die liever niet opstellen met hun eigen behandelaar of begeleider. Dan kan iemand een afspraak maken met een van onze onafhankelijke consulenten.

 

Gemeente en de Hulpkaart

Gemeenten willen mensen met onbegrepen gedrag zo goed mogelijk opvangen. De Hulpkaart kan hierbj een schakel zijn. De Hulpkaart dwingt mensen na te denken over hoe ze geholpen willen worden. Uit onderzoek naar het gebruik van de Crisiskaart is gebleken dat de levenskwaliteit van kaarthouders verbeterde als ze in nood de juiste hulp kregen. Ook ervaren mensen die de kaart bij zich dragen een groter gevoel van veiligheid.

 

Ook voor beroepskrachten nuttig

Ook voor beroepskrachten, zoals hulpdiensten en politie, biedt de Hulpkaart praktische handvatten om iemand goed te helpen. Op de kaart staan belangrijke telefoonnummers van mensen uit het eigen netwerk. Ze kunnen hiermee mensen snel terugbrengen naar een vertrouwde omgeving en hun inzet beperken. 

 

Meer informatie over de invoering

In dit filmpje wordt in twee minuten uitgelegd hoe een gemeente de Hulpkaart kan invoeren. U kunt de invoering met ons uitvoeren of onze kennis op onderdelen inkopen. Deze kennis hebben we opgedaan met de ontwikkeling en invoering van de Crisiskaart. Wij kunnen u dus goed op weg helpen. 

 

Voor meer informatie kunt u mailen naar Esther Kok via crisiskaart@clientenbelang.nl.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden