14 mei 2019

Versterking voor het Crisiskaart team

Een crisis is een zeer persoonlijke ervaring en ziet er voor iedereen anders uit. Het is belangrijk om ook op die momenten de regie te houden. Afgelopen maand hebben negen nieuwe Crisiskaartconsulenten dit ervaren tijdens de opleiding waar ze leerden om een Crisiskaart te maken. Ze staan in de startblokken om in de omgeving van Haarlem en Amsterdam aan de slag te gaan. 

 

Eigen regie

De 9 nieuwe consulenten zijn werkzaam bij diverse organisaties, zoals GGZinGeest, Arkin en Cordaan. Ook zijn er consulenten beschikbaar die niet gebonden zijn aan een organisatie. Allemaal ervaringsdeskundigen die cliënten ondersteunen bij het opstellen van een Crisiskaart. Hierbij zijn wensen, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt uitgangspunt. Samen met de consulent wordt er gekeken naar wat er nodig is om de eigen regie te behouden. De consulent helpt waar kan, maar neemt niets over.  

 

Hulp op maat

In een aantal gesprekken onderzoeken consulent en cliënt op welk moment iemand op welke wijze opgevangen wil worden. Deze informatie komt in een crisisplan dat de basis is voor de Crisiskaart. Op de kaart staan belangrijke aanwijzingen en contactpersonen. Zo weten omstanders en hulpdiensten wat ze moeten doen als de kaarthouder het even niet kan verwoorden.  Gebleken is dat een kaarthouder zich met een Crisiskaart veiliger voelt en meer aandurft. Ook wijst onderzoek uit dat de kaart helpt bij het voorkomen van gedwongen opnames. 

 

Meer informatie

Wilt u meer weten over de Crisiskaart of het aanvragen ervan? Mail naar crisiskaart@clientenbelang.nl   
 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel