14 september 2020

Hulp aan jongeren in Noord-Holland tijdens coronacrisis

Hoe is het met de jongeren uit ons netwerk gegaan tijdens de coronacrisis? Welke impact hadden de maatregelen op de hulp en ondersteuning die ze kregen in de periode april tot juli? 


Jongeren delen hun ervaring

Een groep van 49 jongeren tussen de 16 en 27 jaar deelden hun ervaringen met ons. De jongeren wonen verspreid over Noord-Holland: Alkmaar, Amsterdam, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Langedijk, Opmeer, Purmerend en Stede Broec. De hulp die ze kregen bestond het vaakst uit psychische/psychiatrische hulp[37], dan woonbegeleiding/ambulante begeleiding[7], medische zorg[5] en algemeen/coaching[2].

 

Hulp aan jongeren tijdens corona 1.png

 

Minder vaak en minder lang contact

Bij 12 jongeren werd (een deel van) de hulp stopgezet. Bijna alle fysieke afspraken werden gecanceld. Nieuwe hulptrajecten, intakes, groepstherapieën en trainingen werden uitgesteld. Medische zorg kwam zo goed als stil te liggen. 14 jongeren bij wie de hulp wél doorging beoordeelden die als onvoldoende. Individuele en groepsbehandelingen werden omgezet naar videobellen. Soms werden er wandelgesprekken aangeboden [2]. Ambulante begeleiding beperkte zich doorgaans tot telefonisch contact, bij 2 jongeren kwam er uiteindelijk toch iemand thuis. Voor de meeste jongeren kwam hulp tijdens corona neer op minder vaak en minder lang contact. Ook wordt door bijna alle jongeren de kwaliteit van online en telefonisch contact als minder beoordeeld dan face-to-face contact. 

 

Hulp aan jongeren tijdens corona 1 (1).png

 

Hulp op afstand als positief ervaren

Het goede nieuws is dat desondanks 23 van de jongeren de hulp op afstand als voldoende heeft ervaren. En enkele jongeren vonden het (video)bellen juist een verbetering. Bijvoorbeeld omdat dat type contact minder indringend of langdradig was. Of omdat er nu juist meer contactmomenten waren dan voorheen, bijvoorbeeld meerdere korte check-ups per week in plaats van één lange wekelijkse sessie.

 

Luisteren naar jongeren en maatwerk leveren

Wat leren de signalen ons? Sowieso dat jongeren divers zijn. Ervaringen en behoeften lopen uiteen. Daarom is het belangrijk naar jongeren te luisteren. En er is meer maatwerk nodig om alle jongeren met een hulpvraag goed te kunnen helpen. Dat wisten we al, maar de coronacrisis heeft die noodzaak alleen maar groter gemaakt. Uit ons onderzoek blijkt tenslotte dat meer dan de helft van de jongeren onvoldoende hulp heeft gekregen in de afgelopen periode. Er is dus werk aan de winkel! Ten eerste om te zorgen dat jongeren nu alsnog passende hulp krijgen. En om te voorkomen dat we bij nieuwe uitbraken en maatregelen opnieuw zo’n terugval krijgen in het hulpaanbod.

 

Nieuwe vormen van hulp

De nieuwe vormen van hulp en ondersteuning die in de coronacrisis zijn ontstaan, betekenen voor sommige jongeren een verbetering van de hulp. Met meer ervaring en experimenteren kan hulp-op-afstand hopelijk voor een grotere groep uitgroeien tot een goed alternatief. 

 

Fysiek contact belangrijk

Er is ook opnieuw gebleken dat, in tegenstelling tot wat veel volwassenen denken, jongeren face-to- face contact veel hoger waarderen dan online contact. Dat was ons al opgevallen bij de jongerenparticipatie in onder andere Amsterdam, Hoorn en regio Alkmaar. De uitdaging voor ons allen - jongeren, professionals en beleidsmakers - de komende tijd: hoe houden we fysiek contact met elkaar? Wij roepen instellingen en gemeenten hierbij op om daar zo flexibel en creatief mogelijk mee om te gaan. Met behoud van de veiligheid natuurlijk!
 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel